سرخط خبرها

خاطرات شهدا و رزمندگان برای نوجوانان | کتاب «یک شیشه مربا» در مشهد رونمایی شد

  • کد خبر: ۲۳۱۰۰۴
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
خاطرات شهدا و رزمندگان برای نوجوانان |  کتاب «یک شیشه مربا» در مشهد رونمایی شد
آیین رونمایی از کتاب «یک شیشه مربا» با حضور جمعی از نویسندگان و فعالان حوزه کتاب استان خراسان‌رضوی در مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، صبح امروز، ۹ خرداد ۱۴۰۳، آیین رونمایی از کتاب «یک شیشه مربا» که به قلم سعید حیدری نگاشته شده و به خاطرات شهدا و ایثارگران ویژه مخاطب نوجوان و جوان می‌پردازد، برگزار شد.

خاطرات شهدا و رزمندگان برای نوجوانان |  کتاب «یک شیشه مربا» در مشهد رونمایی شد

این رویداد با حضور سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، نویسندگان و شاعران مطرح، فعالان حوزه کتاب و نشر و مسئولان فرهنگی استان به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و به‌مناسبت بزرگداشت سوم خرداد ماه، سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر در کتابخانه مرکزی امام‌خمینی(ره) مشهد مقدس برگزار شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ابتدای این مراسم، به شعری از نظامی‌گنجوی اشاره کرد و گفت: شاعر چه خوب گفته است "هر دم از این باغ بری می‌رسد، نغزتر از نغزتری می‌رسد"؛ آثار شاخص و فاخر ادبیات دفاع مقدس هم مصداق این بیت است و هر بار که اثری چاپ می‌شود، در خودش نکته‌های نابی دارد. 

خاطرات شهدا و رزمندگان برای نوجوانان |  کتاب «یک شیشه مربا» در مشهد رونمایی شد

سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده با اشاره به نقش و ماموریت حساس افراد در واحد تعاون در جنگ و دفاع مقدس اظهار کرد: ماموریت واحد تعاون انجام کار‌های مکاتباتی، مستندکردن سابقه رزمندگان، صدور کارت و پلاک و تحویل‌گرفتن ساک و وسایل رزمندگان در صورت شهادت و رساندن خبر شهادت رزمنده‌ها به خانواده‌ها بود که بعد‌ها به «گروه تفحص» مشهور شد. واحد تعاون تلاشش بر حفظ آثار به‌جامانده از شهدا و خاطرات این عزیزان منسجم بود و گردآوری خاطرات حوزه ایثار و شهادت نیز بخشی از خدمات این واحد بود.

سردار یوسفعلی‌زاده با بیان خاطره‌ای از زمان دفاع مقدس گفت: در ایام دفاع مقدس، بنده در بسیج روستایی مشهد خدمت می‌کردم که در آن زمان حدود ۴۰۰ روستا واحد بسیج فعال داشت؛ طرقبه، شاندیز و فرخد هم آن زمان روستا محسوب می‌شد و این بخش حدود ۳۵۰۰ رزمنده داشت. چند نفر از افرادی که خاطراتشان در این کتاب «یک شیشه مربا» آمده است، جزوی از این تعداد بودند.

وی با بیان این مطلب که امروز در هر خانواده‌ای که بگردید، عزیزی از رزمندگان دفاع مقدس حضور دارد، ادامه داد: باید کاری کنیم که افراد توانمند و نویسندگان، این میراث گرانبار را بارور کرده و به نسل نو منتقل کنند. باید سخن خانواده شهدا را بیان کرد و بپذیریم این‌ها حقایق عالم هستند که با چشم سر قابل‌درک نیست؛ بلکه با چشم دل دیده می‌شود.

ایجاد موج فرهنگی برای ادبیات دفاع مقدس

رئیس اداره‌ی امور کتابخانه‌ها و کتابخوانی اداره‌ی کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در گفتگو با شهرآرانیوز در خصوص آیین رونمایی کتاب «یک شیشه مربا» گفت: آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب اثر سعید حیدری به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان پیرو تفاهم نامه‌ای که بین دو دستگاه منعقد شد برگزار شده است. 

احسان صیفی به اهداف این مراسم اشاره کرد و افزود: در سال جدید در راستای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در حوزه‌ی دفاع مقدس تصمیم بر این شده است که کتاب‌هایی که توسط بنیاد حفظ آثار چاپ می‌شود توسط اداره‌ی کل کتابخانه‌های استان و مشارکت آنها در کتابخانه‌ی مرکزی و سایر کتابخانه‌های عمومی در سطح شهر و استان رونمایی، ترویج و تبلیغ شود. برای این کار قالب‌های مختلفی مانند رونمایی، نقد و بررسی، مسابقات کتابخوانی و خوانش کتاب در نظر گرفته شده است. 

صیفی ادامه داد: علاوه بر این سعی ما بر این است آثار شاخصی که به ما معرفی می‌شود در قالب‌هایی که ذکر شد به عموم معرفی شود و بتوانیم در استان به صورت متمرکز کاری در شان ادبیات دفاع مقدس انجام بدهیم و موج فرهنگی راه بیندازیم.

کتاب «یک شیشه مربا» به قلم سعید حیدری توسط انتشارات یاران رضا (ع) در قطع رقعی و ۱۰۰ صفحه از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی به چاپ رسیده است. این کتاب به روایتی از خاطرات شهدا و ایثارگران می‌پردازد و مخاطب اصلی خود را نوجوان و جوان قرار داده است. 

نگاه شاعرانه نویسنده باعث جذابیت اثر شده است

هادی منوری، نویسنده و شاعر برجسته مشهدی نیز در خصوص «یک شیشه مربا» گفت: همه ما داستان لیلی و مجنون را شنیدیم و می‌دانیم که بن‌مایه آن عربی است و زبان حال دو دلداده عرب است که داستانی معمولی دارد، اما نظامی‌گنجوی در ۴۷۰ بیت به‌گونه‌ای این داستان را بیان می‌کند که تبدیل به شاهکاری جهانی می‌شود؛ مانند مصالح خامی که وقتی به یک مهندس درجه‌یک و کاردرست بدهند، از آن یک شاهکار و سازه شگرف می‌سازد.

منوری با بیان این مطلب که «یک شیشه مربا » هم به‌نظرم این‌گونه است و نویسنده توانسته این اثر را ارزشمند کند، توضیح داد: آنچه به نظر من این کتاب را جذاب کرده، موجز و کوتاه‌بودن داستان‌ها و نگاه شاعرانه نویسنده است. گاهی با خودم می‌گویم این کتاب یک شعر به زبان قصه است.

این شاعر آیینی با تاکید بر اینکه مخاطبان حتماً داستان صفحات ۳۱، ۵۱ و ۶۳ را بخوانند، افزود: فقط یک نگاه شاعرانه می‌تواند چنین‌قصه‌ای را تا این حد جذاب بنویسد. هنر نویسندگی است که می‌تواند از یک داستان ساده، شاهکار بسازد.

مخاطب‌شناسی هنر نویسنده است

سیدعلیرضا مهرداد، نویسنده ادبیات آیینی و دفاع مقدس، با اشاره به شعری از حسین ابراهیمی که ۲۰ سال گذشته آن را در رثای شهید کاوه سروده است، ابراز کرد: اگر ما از هدف و نیت این شعر آگاه نبودیم، می‌توانستیم آن را به شهادت رئیس‌جمهور و سردار دل‌ها نسبت بدهیم و گویی این شعر، امروز سروده شده است.

مهرداد تصریح کرد: این ویژگی ادبیات است که بتوان آن را تعمیم داد. مثل اینکه علامه طباطبایی(ره) شعر حافظ را در نمازشب می‌خواند و جوان امروز هم همان شعر را برای نامزدش می‌فرستد. اینکه ادبیات قابل‌تطبیق است، هنر این فن بوده و در همه زمان‌ها وجود داشته است.

نویسنده کتاب «عصر روز سوم» به ویژگی مخاطب‌شناسی «یک شیشه مربا» اشاره کرد و ادامه داد: پیداکردن زبان مشترک میان نویسنده و مخاطب امروز هنری است که در اثر مشهود است و جز ادبیات چه‌چیزی می‌تواند غیرقابل‌باور‌ها را به باور برساند. وقتی نویسنده تلاش می‌کند زبان مشترک را بین خود و مخاطب حفظ کند، در نتیجه جوهر قلمش بر جان مخاطب هم می‌نشیند؛ به‌گونه‌ای که در او چنان نهفته می‌شود که خودش متوجه نمی‌شود.

گفتنی است در مراسم رونمایی از کتاب «یک شیشه مربا» نویسندگانی همچون سیدعلیرضا مهرداد، هادی انوری و نمایندگان و ناشرانی از سراسر استان خراسان رضوی حضور داشتند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->